Monday, June 22, 2015

Perbandingan Hari Ini dan Semalam


Insya-Allah, am trying to make a commitment about sharing what I read.
Nak share ilmu sendiri memang tak berpengetahuan. Nak share experience, terlalu cetek pengalaman yang ada. Paling kurang saya berkongsi apa yang saya baca berdasarkan kefahaman saya yg cetek ni. Been reading this book for a past few weeks. Belum habis lagi tapi nak share earlier chapters yang dah baca.

Semoga ada yang beroleh manfaat.
Daripada buku:
Perjalananku Bersama Al-Quran oleh Dr. Mohd Shafie Md Amin

1) Perbandingan.

Jangan banding anak orang dengan anak kita. 
Jangan banding abang dengan adik.
Setiap satunya unik.

Kalau nak banding juga, bandinglah keadaan/kemajuan yang dicapai HARI INI BERBANDING SEMALAM. Apa kemajuan yang anak kita telah capai? Fokus on that and appreciate that progress. Raikan kejayaan tersebut walaupun kecil. Cara nak rai juga macam-macam - ada 5 cara atau bahasa kalau tak silap saya - words of affirmation, giving gifts, quality time, physical touch and acts of service. Ini pun dah lama saya baca, kalau nak elaborate kena baca balik buku ni. 

Kenapa kita tak boleh banding-banding macam tu? 

Sebab akal yang Allah bagi pada kita ni memang tak sama. Memang unik.
Allah mentioned this in the Quran:

"وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُوا بِرَادِّي رِزْقِهِمْ عَلَىٰ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَاءٌ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ"
[An-Nahl:71]

Yang bermaksud:
Dan Allah telah melebihkan sebahagian daripada kamu atas sebahagian yang lain pada rezeki yang dikurniakan-Nya. Dalam pada itu, orang-orang yang diberi kelebihan (rezekinya) itu tidak mahu memberikan sebahagian daripada kelebihan hartanya kepada hamba-hamba mereka, supaya orang itu dapat sama (merasakan) mempunyai harta. Maka mengapa mereka tergamak mengingkari nikmat Allah itu dengan perbuatan syirik?

Dan juga dalam ayat berikut:

"أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ"
[Az-Zukhruf:32]

Yang bermaksud:
 (Mengapa pemberian Kami itu mereka ingkarkan?) Adakah mereka berkuasa membahagi-bahagikan (perkara-perkara keruhanian dan keugamaan yang menjadi sebesar-besar) rahmat Tuhanmu (wahai Muhammad, seolah-olah Kami hanya berkuasa dalam perkara kebendaan dan keduniaan sahaja? Mereka tidak ingkarkan): Kami membahagi-bahagikan antara mereka segala keperluan hidup mereka dalam kehidupan dunia ini, (setengahnya Kami jadikan kaya raya dan setengahnya miskin menderita); dan juga Kami telah menjadikan darjat setengah mereka tertinggi dari darjat setengahnya yang lain; (semuanya itu) supaya sebahagian dari mereka senang mendapat kemudahan menjalankan kehidupannya dari (bantuan) setengahnya yang lain. Dan lagi rahmat Tuhanmu (yang meliputi kebahagiaan dunia dan akhirat) adalah lebih baik dari kebendaan dan keduniaan semata-mata yang mereka kumpulkan.

Jadi, hari ini fasal perbandingan/comparison. Ingatan kepada saya sebagai guru ialah jangan banding-bandingkan anak-anak murid! Big reminder on that!

Itu berkenaan anak-anak. Kita pula macam mana? Apa kemajuan yang sudah kita capai hari ini. Dari segi amal baiknya apa progress kita? Dalam bulan Ramadhan ni, kemungkinan besar yang boleh kita senaraikan:

pertambahan muka surat Al-Quran yang kita baca;
solat berjemaah Subuh di masjid (for men), sebelum puasa tak pernah buat;
tambah solat-solat sunat yang lain;
qiamullail;
sedekah duit;
sedekah makanan berbuka puasa;
memudahkan urusan orang lain, dan sebagainya lagi.

Pernah tak agaknya kita plan tentang pertambahan amalan baik untuk setiap hari? (Whoaa! This is really a big question to self!!!).

Maka, penting untuk kita memperbaiki diri setiap masa. Bandinglah hari kita yang semalam dengan hari ini. Sepatutnya setiap hari ini lebih baik dari semalam, esok lebih baik dari hari ini ....dan terus cuba memperbaiki diri. Walau susah nak capai ultimate target, tetap usaha sebab Allah amat cintakan orang yang berusaha untuk memperbaiki dirinya ke arah kebaikan seperti mana firman Allah berikut:

"وَأَنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ"
[Al-Baqara:195]

Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) ugama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
Hopefully, this small reminder and sharing will lead us to a straighter path towards Allah, towards Jannah. Insya-Allah. 

No comments:

Post a Comment