Monday, July 6, 2015

TULANG MASAK SINGGANG (menggunakan PPC)


TULANG LEMBU MASAK SINGGANG

Bahan-bahan:

Sekilo tulang lembu 
Cili kering - dibuang biji dan dipotong-potong
Biji ketumbar - tumbuk pecah biji
Bawang merah
Bawang putih
Lengkuas
Halia
Asam keping
Garam
Air

Cara memasak:

Campurkan kesemua bahan ke dalam periuk. Tuang air sehingga 2/3 penuh dan tutup periuk. Pusing regulator valve kepada SEAL. Tekan sama ada STEW mode atau TENDON/BEEF mode. Tekan KEEP PRESSURE TIME dan adjust masa (minit) sehingga menjadi 45-50 minit). Sebenarnya boleh gunakan masa yang ditetapkan secara AUTO dalam setiap mode yang dinyatakan, tetapi jika kita nak daging betul-betul "fall off from the bones" then KPT 45-50 min is needed. Tekan START dan anda boleh lah enjoy masa anda untuk buat kerja lain sehingga bunyi beep. 

Setelah bunyi beep, ada dua cara:

1) Anda nak cepat, so pusing valve ke kanan. Berhati-hati sebab wap panas akan memancut keluar. Untuk lebih selamat, ambil tuala basah dan tutup mulut valve.

2) Lebih selamat kita biarkan pressure nya berkurang secara automatik. Ini bermaksud selepas bunyi beep, tunggu 20 minit dan bila kita pusing valve, tiada atau sangat sedikit wap panas yg keluar.

Mudahkan guna PPC??

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete